sunnuntai 16. marraskuuta 2014

From Chiang mai to Laos

Hello hello!

Terveisiä Chiang Maista. Ollaan täällä nyt oleskeltu viitisen päivää ja huomenna jatketaan matkaa Laosiin. Päivät on menneet aika rennoissa merkeissä. Harkittiin menemistä parin päivän vaellukselle, mutta hylättiin idea aika nopeasti, kun lueskeltiin asiasta enemmän. Vaellukset, mitä täällä järjestetään, ovat melkoista riistoa niin luonnolle kuin ihmisillekin. Reissujen järjestäjät eivät yleensä huolehdi mistään kestävän matkaillun periaatteista, vaan hyväksikäyttävät häikäilemättömästi paikallista luontoa ja myös ihmisiä. Ihmisten hyväksikäyttö ilmenee niin, että noihin retkiin kuuluu yleensä käyntejä paikallisissa "aidoissa" maalaiskylissä, joissa turisti saa mukamas nähdä oikeaa elämää. Totuus on kuitenkin se, että yleensä matkanjärjestäjät ovat tehneet kyläläisten kanssa sopimuksen turistien tuonnista kylään, jolloin moni kyläläinen hylkää alkuperäisen elinkeinonsa (esim. viljelyn) ja rupeaa myymään turisteille turistikrääsää. Viljelysmaiden jäädessä tyhjilleen, ottavat muut kylät ne käyttöönsä. Kun reissujenjärjestäjät ovat imeneet kylän ns. kuiviin, eikä siellä ole enää mitään kiinnostavaa, hylkäävät he se ja ilman viljelysmaitaan kyläläiset ovat aivan pulassa. Tässä lisää aiheesta kiinnostuneille.

Toinen juttu täällä on elefanttisafarit, joita järjestetään paljon. Päätettiin jättää myös tämä väliin, sillä liian usein elefantteja kohdellaan tälläisillä "campeilla" huonosti. Tässä lisää tästä aiheesta. Chiang Main nurkalta löytyy myös aidosti hyvällä asialla oleva Thai Elephant Conservation Center. Joka on varmasti hyvä paikka vierailla jos elefantit kiinnostavat. Me koimme kuitenkin tämän lystin hieman hinnakkaaksi, joten päätimme jättää väliin. Vinkkinä niille, jotka suunnittelevat jotain vaellusta tai elefanttiretkeä täällä päin maalmaa: ottakaa selvää järjestäjästä älkääkä tukeko toimintaa, joka vahingoittaa luontoa ja ihmisiä. Valitettavasti halvimmat reissut ovat todennäköisesti juurikin tälläisten riistoyritysten järjestämiä, joten jos oikeasti haluatte tehdä täällä jotain noista, laittakaa enemmän rahaa peliin, jotta homma menee oikein kaikkien kannalta. Tässä vielä linkki yhden yrityksen sivuille, jotka me koimme luotettavaksi: Pooh Eco-trekking.

Noniin, paasaus sikseen ja meidän tekemisten pariin. Ollaan otettu täällä Chiang Maissa erittäin rennosti. Yhtenä päivänä vuokrattiin skootteri ja ajeltiin hullun liikenteen seassa toiselle puolelle kaupunkia, josta löytyi Catosphere -kissakahvila. Käytiin tuolla juomassa kupposet teetä ja silittelemässä katteja. Niin kivaa!

Kypärä oli jännä
Kiltti katti
Hieno pahvista tehty riippumatto. Hilma tahtoo kanssa (äiti, joulu tulee...)!

Kissakahviloinnin lisäksi Elina kävi koittamassa onneaan paikallisella kampaajalla  ja eihän siinä taas hyvin käynyt. Nyt on tukalla pituutta suhteettoman vähän ja lookki muistuttaa lähinnä äiteetä kasikytluvulla. Jokainen voi itse päätellä onko se hyvä vai huono asia. Itse totean vain, että onneksi on huiveja laukussa.

Enemmän tukkaa lattialla kun päässä
Me not happy
Mopoilun lisäksi ollaan käyty tsekkaamassa paikallinen Night Bazaar, eli iltamarkkinat. Ihan kivaa hulinaa. Elina kävi jopa koettamassa jalkojen uittamista Fish Spa:ssa. Melkoisen kutittavaa touhua.

Night Bazaar
Fish Spa

Tänään vuokrattiin polkupyörät ja kurvailtiin sekopäisen liikenteen seassa toiseen kissakahvilaan ja tämä visiitti oli vielä edellistäkin parempi, jos mahdollista. Parhaillaan meidän pöydän ympärillä makasi viisi kattia ja muilla ei ollut ketään.

Näin tyhjäks jäi nurkka kun lähdettiin :(

Liikkuminen täällä Chiang Maissa on melkoisen mielenkiintoista niin skootterilla, kuin pyörälläkin. Yllättävän hyvin siellä kuitenkin pärjää, kun on vaan tarkkana. Kaaoksesta huolimatta muut tienkäyttäjät ovat ystävällisiä, eikä torven soittoa juuri kuule. Ehkä suositeltaisiin mielummin fillarin vuokraamista, kun skootterin, sillä täällä on lukemamme mukaan melkoisen paljon huijarivuokraamoja. Homma menee siis niin, että vuokraat skootterin, sitten kun jätät sen seisomaan johonkin, käy vuokraamon henkilökunta "varastamassa" sen ja sinä joudut maksamaan. Poliisia ei kiinnosta. Luettiin tästä vasta sen jälkeen, kun oltiin jo vuokrattu mopo. Onneksi kaikki meni hyvin. Nämä kuitenkin ovat ilmeisesti sen verran yleisiä täällä, että ei haluttu ottaa riskiä toista kertaa ja siirryttiin pyöriin. Pyörät olivat lisäksi paljon halvempia, vajaalla 2 eurolla sai kaksi pyörää päiväksi. Mopo oli noin 5 egee.

Hyvin pääsee fillarilla

Elinan maha ei vaivannut kuin sen yhden päivän, mutta ruokahalu katosi tuon jälkeen kummallisesti Nyt neljä päivää on saanut väkisin tunkea sapuskaa suuhun. Ainoa, mitä tekisi mieli syödä on ruisleipää tai hapankorppuja :D.

Tänään käytiin vielä pyörähtämässä sunnuntain iltamarkkinoilla, jotka olivatkin tosi monipuoliset. Paljon käsitöitä, turistiroinaa ja hyvää ruokaa. Elina söi ehkä reissun eksoottisimman annoksensa: mangosalaattia, johon kuului kuivattuja kaloja ja katkarapuja (siis sellaisia, mitä Suomessa syötetään kissoille). Ja oli vieläpä ihan hyvää!

Pari muutakin oli liikenteessä
Joku oli tehny suomipipon!
Paljon ihanaa roinaa (ja aarteita)

Huomiseksi varattiin bussi+slow boat yhdistelmä Laosin Luang Prabangiin. Lähtö on aamulla ja perillä ollaan ylihuomenna illalla. Luettiin melko kamalia kokemuksia kyseistä tavasta liikkua, joten toivotaan, että meille osuu hyvä reissu!